Dvoudílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní. Bonhams auction.

Technika koňských žíní omotávaných ursoními ostny

Technika koňských žíní omotávaných ursoními ostny je jednou z nejnáročnějších a nejvíce fascinujících ostnovacích technik. Prakticky spočívá v tom, že se tenké svazky koňských žíní použijí jako výplň a ursoní ostny jsou omotávány kolem nich a současně našívány na podkladovou kůži.

Od běžných ostnovacích technik se odlišuje zejména tím, že je třídimenzionální a vytváří tak prostorový efekt.

Vyšívaný ozdobný pás na bizoní plášť nebo deku. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní. Hranaté mezikusy jsou vyšity korálky. Sothebys auction.
Vyšívaný ozdobný pás na bizoní plášť nebo deku. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní. Hranaté mezikusy jsou vyšity korálky. Sothebys auction.

Doba a oblast rozšíření

Jak a kde přesně tato technika vznikla není zcela jasné, nicméně zřejmě byla rozšířená u kmene Vran a také v oblasti Plató (kmeny Propíchnutých nosů, Wišramů, Kajusů, Jakimů, Walla Walla a dalších), jelikož většina dochovaných originálů byla získána právě zde. Kulturně lze techniku omotávaných koňských žíní zařadit do tzv. „transmontánního stylu“.

Jedná se zcela jistě o starou techniku, nejstarší kusy byly sesbírány již ve 30. letech 19. století, nicméně ani později zcela nevymizela, i když se zdá, že se v druhé polovině 19. století nevyskytovala tak často, jako v polovině první.

Detail mokasínů s bočním švem (nárt). Ornament tzv. "klíčové dírky" je vyšit technikou omotávaných koňských žíní obšitých korálky. Bernisches historisches museum.
Detail mokasínů s bočním švem (nárt). Ornament tzv. "klíčové dírky" je vyšit technikou omotávaných koňských žíní obšitých korálky. Bernisches historisches museum.

Obtížnost

Technicky jde o jednu z nejobtížnějších ostnovacích technik, ne-li o tu nejobtížnější a jenom ti nejšikovnější „quillworkeři“ jsou schopni se ji naučit a zvládnout. Obtížnost spočívá v tom, že je třeba pracovat současně s podkladovou kůží, se šlachou, s ursoními ostny a také ze svazkem žíní, který je nutné udržovat v požadované síle, což není jednoduché.

Detail techniky omotávaných koňských žíní, konkrétně jde o detail pásu legín z Náprstkova muzea. Zajímavé je, že místo červených a tmavě modrých ostnů byla použita bavlnka. Žíně byly občas omotávány i jinými materiály, než ostny, například právě bavlnkou, ale někdy i koňskými žíněmi, lidskými vlasy nebo dokonce rostlinnými materiály.
Detail techniky omotávaných koňských žíní, konkrétně jde o detail pásu legín z Náprstkova muzea. Zajímavé je, že místo červených a tmavě modrých ostnů byla použita bavlnka. Žíně byly občas omotávány i jinými materiály, než ostny, například právě bavlnkou, ale někdy i koňskými žíněmi, lidskými vlasy nebo dokonce rostlinnými materiály.

Práce je nejen obtížná, ale také postupuje velice pomalu. Vyšít danou plochu trvá násobně déle, než jako u běžných, „dvourozměrných“ technik. Proto je také tato technika velice drahá.

Zcela unikátní mokasíny získané malířem Georgem Catlinem někdy ve 30. letech 19. století. Ozdobené jsou kombinovanou technikou omotávaných koňských žíní (dvojlinka) a korálků pony beads. NMNH.
Zcela unikátní mokasíny získané malířem Georgem Catlinem někdy ve 30. letech 19. století. Ozdobené jsou kombinovanou technikou omotávaných koňských žíní (dvojlinka) a korálků pony beads. NMNH.

Varianty

Existují celkem dvě varianty této techniky, které se vzájemně liší tím, jestli se ostny obtáčejí kolem jedné nebo dvou výplní z koňských žíní.

Jednořadá varianta

Používala se výhradně k výrobě rozet. Začíná se od středu a pak se výplň s ostny spirálovitě stáčí proti směru hodinových ručiček. Takto vzniká rozeta.

Rozeta z ozdobného vyšívaného pásu vyvedena technikou koňských žíní omotávanými ursoními ostny. V případě rozet se ostny omotávají jenom kolem jednoho svazku žíní a spirálovitě se stáčí dokola. Soukromá sbírka (Warnock).
Rozeta z ozdobného vyšívaného pásu vyvedena technikou koňských žíní omotávanými ursoními ostny. V případě rozet se ostny omotávají jenom kolem jednoho svazku žíní a spirálovitě se stáčí dokola. Soukromá sbírka (Warnock).
Rozeta z ozdobného vyšívaného pásu vyvedena technikou koňských žíní omotávanými ursoními ostny. V případě rozet se ostny omotávají jenom kolem jednoho svazku žíní a spirálovitě se stáčí dokola. Soukromá sbírka (Sotheby's auction).
Rozeta z ozdobného vyšívaného pásu vyvedena technikou koňských žíní omotávanými ursoními ostny. V případě rozet se ostny omotávají jenom kolem jednoho svazku žíní a spirálovitě se stáčí dokola. Soukromá sbírka (Sotheby's auction).

Dvouřadá varianta

Používala se zejména u ostnování rovných ploch, například u pásů na legíny nebo na košili. Spočívá v tom, že se jeden osten našívá na dvě výplně ze dvou svazků koňských žíní. Těchto „dvojlinek“ může existovat více vedle sebe, čímž vznikne širší souvislá plocha.

Ursoní ostny omotávané současně vždy kolem dvou svazku koňských žíní vytváří rovné řady, tzv. "dvojlinky". Více dvojlinek vedle sebe vytvoří širší plochu. Zde je detail pásu na válečnou halenu.
Ursoní ostny omotávané současně vždy kolem dvou svazku koňských žíní vytváří rovné řady, tzv. "dvojlinky". Více dvojlinek vedle sebe vytvoří širší plochu. Zde je detail pásu na válečnou halenu.
Ursoní ostny omotávané současně vždy kolem dvou svazku koňských žíní vytváří rovné řady, tzv. "dvojlinky". Více dvojlinek vedle sebe vytvoří širší plochu. Zde je detail pásu na legínu. Zajímavé je, že několik dvojlinek omotávaných žíní je prokládáno řadami korálků.
Ursoní ostny omotávané současně vždy kolem dvou svazku koňských žíní vytváří rovné řady, tzv. "dvojlinky". Více dvojlinek vedle sebe vytvoří širší plochu. Zde je detail pásu na legínu. Zajímavé je, že několik dvojlinek omotávaných žíní je prokládáno řadami korálků.
Vyšívaný ozdobný pás na bizoní plášť nebo deku vzácně kombinuje obě techniky, jak rozety, tak i rovné plochy vyšité technikou omotávaných koňských žíní. Heritage auctions.
Vyšívaný ozdobný pás na bizoní plášť nebo deku vzácně kombinuje obě techniky, jak rozety, tak i rovné plochy vyšité technikou omotávaných koňských žíní. Heritage auctions.

Použití

Nejčastěji se touto technikou zdobily ozdobné pásy na pláště a přikrývky, pásy na haleny, legíny, kabáty a mokasíny. Dále vím o jednom exempláři toulce a jednomu medicinovému vaku vyrobeném z vydří kožešiny.

Dochované exponáty

Exponáty s výšivkami vyvedenými technikou omotávaných koňských žíní jsou velice vzácné, nedochovalo se více, než několik desítek exponátů, které jsou roztroušené po světových muzeích či soukromých sbírkách.

Pásy na pláště a přikrývky

Dochovalo se jich velmi málo, celkem vím o 14 kusech (z nichž některé jsou jen torza). Dají se rozdělit do několika kategorií. Všechny pásy mají rozety vyšité technikou omotávaných koňských žíní, liší se však v tom, jak jsou vyšité hranaté “mezikusy”. Pásy první kategorie je mají vyšité taktéž ursoními ostny, a to buď také technikou omotávaných koňských žíní nebo technikou proplétaného quillu. Pásy druhé kategorie mají hranaté mezikusy vyšity korálky v klasickém transmontánním stylu.

Bizoní plášť s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. Národní muzeum Dánska, Kodaň. Vrány.
Bizoní plášť s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. Národní muzeum Dánska, Kodaň. Vrány.
Detail bizoního plášťě s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. NMAI.
Detail bizoního plášťě s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. NMAI.
Detail bizoního plášťě s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. Bernisches historisches museum.
Detail bizoního plášťě s ozdobným pásem. Rozety jsou vyšity ostny na omotávaných žíních zatímco hranaté mezikusy jsou vyšity technikou proplétaného quillu. Bernisches historisches museum.
Pásy na deku či plášť. U spodního pásu jsou pouze rozety jsou vyvedeny omotávanými žíněmi, rovné mezikusy jsou vyšity korálky seed bead. Kmen Jakima, Field museum.
Pásy na deku či plášť. U spodního pásu jsou pouze rozety jsou vyvedeny omotávanými žíněmi, rovné mezikusy jsou vyšity korálky seed bead. Kmen Jakima, Field museum.
Pás na deku či plášť. Pouze rozety jsou vyvedeny omotávanými žíněmi, rovné mezikusy jsou vyšity korálky seed bead. Warnockova sbírka.
Pás na deku či plášť. Pouze rozety jsou vyvedeny omotávanými žíněmi, rovné mezikusy jsou vyšity korálky seed bead. Warnockova sbírka.

Válečné haleny

Válečných halen s pásy na omotaných žíních se dochovalo něco přes dvacet exemplářů. Lze je opět rozdělit do několika kategorií. Do první kategorie patří haleny, které mají všechny čtyři pásy vyšité technikou omotávaných žíní (ve všech případech typickou dvojlinkou), dále na haleny, která mají touto technikou vyšité pouze dva pásy, zatímco druhé dva pásy jsou vyšity technikou proplétaného quillu.

Do poslední kategorie patří haleny, které jsou zdobeny pouze rozetami z omotávaných žíní, ale jejich pásy jsou vyšity nějakou jinou technikou.

Válečná halena (asi kmene Vran). Všechny čtyři pásy jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní a olemovány korálky. NMAI.
Válečná halena (asi kmene Vran). Všechny čtyři pásy jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní a olemovány korálky. NMAI.
Válečná halena (pravděpodobně z Plató.). Všechny čtyři pásy jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní a olemovány korálky. NMAI.
Válečná halena (pravděpodobně z Plató.). Všechny čtyři pásy jsou vyšity technikou omotávaných koňských žíní a olemovány korálky. NMAI.
Válečná halena, zřejmě z Plató. Ramenní pásy jsou vyšity koňskými žíněmi, zatímco rukávové jsou vyšity jinou ostnovou technikou. Warnockova sbírka.
Válečná halena, zřejmě z Plató. Ramenní pásy jsou vyšity koňskými žíněmi, zatímco rukávové jsou vyšity jinou ostnovou technikou. Warnockova sbírka.
Válečná halena, zřejmě jmene Vran. Dikerova sbírka.
Válečná halena, zřejmě jmene Vran. Dikerova sbírka.

Legíny

Celkově vím v současné době o sedmi exemplářích legin, jejichž pásy obsahují techniku omotávaných žíní. Čtyři z nich mají rovné pásy vyšité několika řadami dvojlinek a tři potom obsahují pásy vytvořené kombinací rozet a hranatých mezikusů. Všechny tyto rozety jsou pak na omotávaných žíních, zatímco rovné kusy jsou vyšité jinou ostnovací technikou.

Prakticky všechny tyto leginy jsou nejstaršího typu, tedy leginy se spodním plandákem.

Legíny z oblasti Horní Missouri. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak jinou ostnovou technikou. Celé pásy jsou pak obšity korálky.
Legíny z oblasti Horní Missouri. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak jinou ostnovou technikou. Celé pásy jsou pak obšity korálky.
Legíny z oblasti Horní Missouri. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak jinou ostnovou technikou. Celé pásy jsou pak obšity korálky.
Legíny z oblasti Horní Missouri. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak jinou ostnovou technikou. Celé pásy jsou pak obšity korálky.
Legíny zřejmě od kmene Vran získané L.A.Schochem. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak technikou proplétaného quillu. Celé pásy jsou pak obšity korálky. Bernisches historisches museum.
Legíny zřejmě od kmene Vran získané L.A.Schochem. Pásy jsou ozdobeny quillem, kombinací rozet a hranatých mezikusů. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní, mezikusy pak technikou proplétaného quillu. Celé pásy jsou pak obšity korálky. Bernisches historisches museum.
Legíny zřejmě kmene Vran. Nachází se v Náprstkově muzeu v Praze, ale jsou ve vlastnictví zámku Opočno. Do Prahy jsou pouze zapůjčeny. Pásy jsou vyvedeny technikou omotávaných koňských žíní, rovná varianta, dvojlinka.
Legíny zřejmě kmene Vran. Nachází se v Náprstkově muzeu v Praze, ale jsou ve vlastnictví zámku Opočno. Do Prahy jsou pouze zapůjčeny. Pásy jsou vyvedeny technikou omotávaných koňských žíní, rovná varianta, dvojlinka.

Mokasíny

Mokasínů ozdobených technikou omotávaných koňských žíní existuje dochovaných také nemnoho, o něco více než deset kusů. Jsou obojího typu, jak s bočním švem, tak dvoudílné mokasíny. Většina je vyšita ornamentem tzv. “klíčové dírky”, tvaru výšivky, který sestává z kulaté rozety a napojeného lichoběžníku, připomínající tvarem klíčovou dírku.

Dvoudílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní. Bonhams auction.
Dvoudílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní. Bonhams auction.
Dvoudílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní. Bonhams auction.
Dvoudílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky. Rozety jsou vyšity technikou omotávaných žíní. Bonhams auction.

U tohoto typu ozdoby je rozeta právě často vyšita technikou omotávaných koňských žíní, zatímco lichoběžníková část je vyšita jinou ostnovací technikou. Některé „klíčové dírky“ jsou však vyšity omotávanými žíněmi zcela. V takovém případě je rozeta vyšita dvojlinkou, která se stáčí a vytváří jak oblou tak i rovnou část výšivky.

Mokasíny s bočním švem kmene vran s ornamentem klíčové dírky vyšité technikou omotávaných žíní (dvojlinka).
Mokasíny s bočním švem kmene vran s ornamentem klíčové dírky vyšité technikou omotávaných žíní (dvojlinka).
Dvojdílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky vyšité technikou omotávaných žíní (dvojlinka). Field museum.
Dvojdílné mokasíny s ornamentem klíčové dírky vyšité technikou omotávaných žíní (dvojlinka). Field museum.

Ostatní artefakty

Mezi další ojedinělé artefakty, nesoucí tuto pozoruhodnou techniku jsou patří toulec, nyní ve sbírkách National Museum of Natural History ve Washingtonu DC. Získal jej známý malíř George Catlin údajně od vraních indiánů. Toulec je jednodílný a je ozdoben čtyřmi rozetami na omotávaných žíních. Rozety jsou obšity korálky pony beads. Kromě rozet je toulec zdoben dalšími ostnovými technikami.

Toulec, který získal známý malíř George Catlin je ozdoben čtyřmi rozetami z omotávaných žíní. NMNH.
Toulec, který získal známý malíř George Catlin je ozdoben čtyřmi rozetami z omotávaných žíní. NMNH.

Určitou anomálií je medicinový vak, který byl získán od kmene Otů z oblasti východních prérií. Vak obsahuje jednu rozetu vyšitou technikou omotávaných žíní, přišitou ke kořeni ocasu vydry. Domnívám se ale, že nejde o rozetu vyšitou tímto kmenem, jako spíše získanou obchodem, či jako kořist a na vak našitou dodatečně.

Lukáš Navrátil

Ročník narození 1974. Vystudoval odbornou matematiku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy university v Brně. Zabývá se filosofií, teologií, psychologií, spiritualitou, mystikou a historií, zejména obdobím osidlování Amerického západu. Zajímají ho indiáni Velkých plání a Skalistých hor a období traperů a kožešinového obchodu ve Skalistých horách do roku 1840. Mezi léty 1997 až 2012 se zabýval indiánským reenactingem (Vraní indiáni), nyní aktivně traperským reenactingem (horalé, mountainmen). Dále se zabývá překlady odborných knih, pojednávajících o indiánech Plání a traperech a píše články na stránky www.indiani.cz, které vlastní a spravuje. 20 let se živil výrobou autentických indiánských replik pro zahraniční trh zejména v USA.

Mohlo by vás také zajímat