Zatímco běloši majetek systematicky hromadili, indiáni ho využívali jako prostředek k navazování a utužování sociálních vazeb a získání vlivu a společenské prestiže. Dary a rozdávání majetku nebylo u indiánů jen projevem velkorysosti, ale často kalkulem, společenskou povinností a diplomatickým nástrojem.
Métisové, míšenci Evropanů a Indiánů, „děti obchodu s kožešinami,“ byli a jsou národem s vlastní identitou a kulturou, který prošel dynamickou evolucí, výrazně zasáhl do historických procesů a ovlivnil kulturu mnoha indiánských kmenů i módu tehdejšího Pohraničí.
Métisové, míšenci Evropanů a Indiánů, „děti obchodu s kožešinami,“ byli a jsou národem s vlastní identitou a kulturou, který prošel dynamickou evolucí, výrazně zasáhl do historických procesů a ovlivnil kulturu mnoha indiánských kmenů i módu tehdejšího Pohraničí.
Moje křesadlová puška SMR od Kiblera prošla kompletním redesignem. Jak to dopadlo, posuďte sami.
Barvení indigem není snadné a přináší mnohá úskalí. Nakonec se mi ale podařilo dosáhnout požadovaného výsledku.
Před pár dny mi přišla sash, kterou jsem si nechal vyrobit na zakázku. Vyráběla mi ji paní, která se touto činností dlouhodobě zabývá. Pochází z Francie a je to již postarší hobbystka. Její sashe jsou vysoce kvalitní, ale především stylové a dobově autentické.
Kríové, nejpočetnější indiánský kmen Kanady, obývali rozsáhlá území v subarktickém pásu od Labradoru až po Skalisté hory. Sehráli klíčovou roli v obchodě s kožešinami, jenž se stal palivem kulturního rozmachu a podnítil jejich migraci na severní Pláně, kde se stali významnou politickou, obchodní i vojenskou silou.
Siouxové vstoupili do všeobecného povědomí jako národ obzvláště hrdých kočovníků Velkých plání, statečně bránící svoji zem před mašinérií kolonizace – kdo by neznal text slavné písně „kmen Siouxů je statečný a dobře svůj kraj zná“? I v moderní historii jsou vnímáni jako neúnavní bojovníci za svá práva a spravedlnost. Jejich válečnická kultura, jakkoli měla i své četné stinné stránky, projevovala v řemeslném umění a slovesnosti i svoji poetickou tvář a sklony k mystice.
Siouxové vstoupili do všeobecného povědomí jako národ obzvláště hrdých kočovníků Velkých plání, statečně bránící svoji zem před mašinérií kolonizace – kdo by neznal text slavné písně „kmen Siouxů je statečný a dobře svůj kraj zná“? I v moderní historii jsou vnímáni jako neúnavní bojovníci za svá práva a spravedlnost. Jejich válečnická kultura, jakkoli měla i své četné stinné stránky, projevovala v řemeslném umění a slovesnosti i svoji poetickou tvář a sklony k mystice.
Skalpování je prastarý indiánský zvyk odřezávat vlasy včetně kůže z hlav zabitých nepřátel. Skalpy sloužily indiánským bojovníkům jako důkazy jejích vítězství nad nepřáteli, jejich válečnických schopoností a sociálního postavení v rámci kmene.
Je-li možno nazvat nějaký kmen prototypem pokud jde o kulturní areál Východních lesů, pak jsou jeho ikonickými představiteli vedle Irokézů bezesporu Anishinaabeg (tj. Odžibwejové a jejich příbuzní). Tito vodní nomádi, z jejichž jazyka pocházejí slova jako kánoe, wigwam, nebo squaw, vytvořili bohatou a rozmanitou kulturu, vycházející z hlubokých šamanistických tradic.
Dýmka míru či kalumet jsou pojmy, které neodmyslitelně patří k vžité představě o Indiánovi. Dýmky z červeného kamene catlinitu – a nejen ty – skutečně také hrály v osobním, společenském i náboženském životě Indiánů významnou roli. Mnohé byly úchvatnými uměleckými díly, do kterých se promítaly spiritualita, estetické cítění a technologické možnosti daných období.
Ozdoby z mincovního stříbra, původně vyráběné pro Indiány bílými stříbrotepci na objednávku kožešinových společností, se staly dominantním prvkem módní estetiky a statutárním symbolem etnik skoro celé východní poloviny severoamerického subkontinentu. Někteří Indiáni, zejména Irokézové, se postupně také naučili jejich výrobě.
Poté, co jsem si pořídil dlouhou pušku od Kiblera, vyvstala otázka nějakého pouzdra. Puška na táboření dost trpí a pouzdro pomůže. Volba padla na pouzdro na pušku v indiánském stylu kmenů jazykové skupiny Athabaska. Taková pouzdra jsou jednoduchá, stylová a praktická i hezká.
Dne 10.2.2024 se ve westernovém městečku Beaver City konal kurz vyšívání ursoními ostny, který přilákal asi 15 nadšených účastníků.
Jim Beckwourth byl dobrodruh, horal, lovec kožešin a jedna z nejvýraznějších osobností osidlování divokého západu. Míšenec černošské otrokyně a bílého plantážníka to dotáhl až na náčelníka Vraních indiánů, kmene, který jej adoptoval za vlastního. Jeho barvité historky jsou až k neuvěření a spory o jejich spolehlivosti se vedou i mezi renomovanými historiky.
Článek popisuje všechny možné typy řemínků, řemenů, provázků a lan, které indiáni používali na Velkých pláních.
Hlavní rozdíly mezi jelenicemi činěnými zvířecím mozkem a průmyslově. To je častá otázka mnohých začínajících i pokročilých výrobců indiánských výrobků či replik. Možností je více. Pojďme se na ně podívat blíže.
Indiáni na Velkých pláních používali při jízdě na koni většinou bělošské uzdy (španělské, mexické a později americké), které se k nim dostaly společně s koňmi. Často je zdobili dle svého vkusu korálky, ursoními ostny nebo stříbrnými či alpakovými řetízky či tepanými ozdobami. Někdy používali indiáni i vlastní primitivní uzdy vyrobené z provazů.
Základem reenacmentu je zpodobňování osob a situací z období a z oblasti, které nás zajímají. Je to komplexní a dlouhodobý proces, který nesestává jen z výroby oblečení a předmětů denní potřeby, ale i ve studiu historických reálií a souvislostí, stejně jako k osvojení potřebných dobových technologií a dovedností. Reenactment má svá pravidla. V tomto článku se zaměřím na pravidla tvorby postavy.